Kázání na 4.postní neděli (Laetare), 30.března 2025, Brno Botanická 1
texty: Jozue 5, 9-12/ 2. Korintským 5, 16-21/ Lukáš 15, 1-3.11b-32
Bratři a sestry,
podobenství o marnotratném synu je až notoricky známé. Rovnou se vám přiznám, že jsem si k němu musela postupně najít vztah – dřív se mi vlastně vůbec nelíbilo. Vím, že nejde o můj názor, je to Písmo, navíc svaté, nicméně: když vyrůstáte jako tzv.”hodná holka” (případně “hodnej kluk”), děláte, co se po vás chce a víc či méně se snažíte plnit přání druhých (a možná se i trochu zavděčit = získat si lásku, pozornost), tak prostě není jednoduché smířit se s tím, že zatímco vy, kteří jste se snažili dělat všechno správně a jak se po vás chtělo, stejně nakonec zůstanete tak trochu ve stínu svého méně poslušného sourozence, který to ve světě pořádně roztočil/a, užil/a si a pak se vrátí domů, sice nejdřív jako spráskaný pes/zmoklá slepice, nicméně rodič stejně strojí hostinu, snáší první poslední a raduje se, pozornost je upřena na druhého, a vás to může tak akorát naštvat, protože celou domnu dřepíte doma a “život je mezitím jinde”. Takhle nějak jsem dřív to podobenství četla. Jako příběh o nekonečné rodičovské lásce, o poslušnosti a neposlušnosti, a že je to ve výsledku vlastně nakonec jedno, protože se stejně můžeme vrátit k rodičům, kteří se nás ujmou a zachrání.
Leč, ouha! Není to tak jednoduché ….
Ten příběh, nahlížený z trochu jiného úhlu, může být klidně podobenstvím o cestě k sobě, o tom, jak prohlédnout různé falešné vzorce v chování. A “samozřejmě” je to příběh o milosrdné Boží lásce. Důležité je už na začátku to sdělení, že Ježíšovi nevadí společnost těch různých pochybných existencí. Asi aby se skutečně zdůraznila Boží láska bez podmínek, to, že každý může k Bohu najít cestu a je přijat, ať se předtím stalo cokoliv. A teď tedy ti synové – oba dostali dědictví po otci, ten je spravedlivě rozdělil. A zatímco první se držel při zemi, pracoval, staral se, byl doma a dělal, co bylo potřeba, druhý se vydal do světa, podívat se, užít si. A taky poznat něco o sobě samém. V podobenství čteme o duševní proměně toho mladšího syna, o jeho cestě pokání – když mu došly peníze, neváhal si najít práci, nevadilo by mu bývalo jíst slupky od brambor, které byly určené pro prasata, zažil hlad a nakonec v sobě objevil i pokoru k návratu domů, když už to nešlo dál. Tahle zkušenost ho musela naučit dost o sobě samém, o hranicích osobnosti, o tom, co je v životě opravdu důležité. Alespoň tak nějak to podobenství čtu. A vrátil se. Nechtěl pro sebe v otcovském domě “mamahotel”, naopak, nabídl otci, že bude pracovat jako čeledín. Otec se zachoval úplně jinak, než mladší syn předpokládal. Vystrojil hostinu, snesl “modré z nebe”, radoval se, že má syna zpátky. Kdo se rozhodně neradoval, byl ten starší syn. Kape z něj hořkost – přece se tak snažil, ale když se chtěl veselit, otec mu ani to kůzle nezabil. Co mě z toho příběhu přijde jako zásadní ponaučení, je, že lásku si nemusíme zasloužit. Otec v podobenství měl dál a pořád rád oba syny. Tomu staršímu říká: “Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám, je tvé. Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.“ Starší syn si neuvědomoval, že jej otec miluje, možná neuměl lásku přijmout, třeba o ní měl jiné představy – jak to vypadá, a proto jako kdyby se stále snažil zavděčit. Dělat to, co si myslí, že se po něm chce. Nežít “sebe” a svůj život, ale ten, o kterém je přesvědčen, že jej má žít, protože “je to tak správné” a pak si lásku/odpočinek/radost teprve zasloužil. To je ten obraz s kůzletem a veselením se s přáteli – to, co si starší nedopřál. A nakonec je z toho ona hořkost. Přitom ho otec miloval celou dobu a starší syn si sám zvolil, co a jak bude v životě dělat, že zůstane doma a bude se starat. Stejně tak si svobodně zvolil ten mladší – šel do světa atd. Lásku si nemusíme zasloužit, protože ona s námi je pořád. Jenom my jí někdy nevidíme, nevnímáme. Ale ona tu je. A když si to konečně uvědomíme, že i pro nás, je to, jako bychom se vrátili domů …. a Otec se raduje …. Amen!